Johann Nepomuk Hummel

Hummel egy mára jórészt elfeledett zeneszerző, pedig hatalmas sikerrel koncertezett egész Európa szerte. Érdekes hogy a neve mindenkivel összeköthető valahogy a 19. századból.

Haydn utódja volt Eszterházy Miklós szolgálatában, Kismartonban. Mozart-tól és Salieri-től vett órákat. Beethoven barátja volt, bár Hummel önbizalma bánta ezt a barátságot, később Beethoven emlékkoncertjén játszott, illetve Beethoven egyik leghíresebb tanítványát, Czerny-t tanította később Hummel. Az ifjú Liszt majdnem tanult Hummel-nél, de a magas díjat nem tudta Liszt Ádám kifizetni, ezért a fiát Czerny-hez és Salieri-hez küldte inkább akik ingyen tanították. Schubert-tel is jó barátok voltak, híres utolsó 3 szonátáit Hummel-nak dedikálta Franz. Hummel másik híres tanítványa Bécsben Ferdinand Hiller aki Chopin-nel és Liszt-tel beveszik Párizs koncerttermeit és szalonjait pár évvel később.

De hagyjuk el Bécset, Hummel később sokat koncertezett, és a korai romantikus szerzőket mind megihlette az akkoriban divatos zenéje. Schumann-t és Lisztet akik majdnem tanítványai voltak, Mendelssohn-t aki tényleg vett tőle pár leckét, és Chopin-t is aki többször hallotta még Varsóban. Mind játszották műveit, zongoraversenyeit, Hummel a-moll, és Chopin e-moll concerto első pár perce gyanúsan hasonlít egymásra például, de a híres 24 prelűdöknek is volt előzménye, Hummel is írt ugyanilyen sorrendben 15 évvel korábban 24 prelűdöt. Hiller mellett több más akkoriban világhíres zongoristát tanított, például Thalberg-et és Henselt is.

Csodagyerekként kezelte az apja őt is, Mozart két évig ingyen tanította, és az ő koncertjén mutatkozott be 8 évesen, ezután jött az Európai koncertkörút, Londonban Clementi-től vett leckéket. Haydn is Londonban volt ekkor, és Hummel mutatta be az egyik szonátáját a közönségnek nagy sikerrel. Bécsbe visszatérve barátkoztak össze Beethoven-nel, illetve Haydn-nal akitől szintén tanult. Néhány évig Eszterházy gróf szolgálatában állt, majd jött egy újabb körút, ezúttal keletre Oroszország és Lengyel városok felé. 1816-tól aztán Stuttgart, 19-től pedig Weimar zenei vezetője, ahol Goethe barátja, és együtt felvirágoztatták a város kulturális életét, akkoriban lett Európa egyik művészeti központja a város, amit később Liszt vitt tovább.

Zenéje klasszikus formákon alapul, de már a romantika felé mutat, talán épp ezért gyorsan ki is ment a divatból, a 10-es és 20-as években még John Field és Hummel volt a divatos zene, a 30-as években aztán hirtelen jöttek Chopin-ék, és egy csapásra Hummel zenéje ósdinak tűnt. Utolsó éveiben vissza is nyúlt a klasszicizmushoz és az egyszerűséghez. Haydn, Mozart, Beethoven és Schubert beárnyékolják Hummel műveit, pedig van néhány gyöngyszem, találtam egy magyar témájú Rondo-t, ez már teljesen más mint a Haydn ugyanilyen című d-moll concerto harmadik tétele, ez a Rondo már erősen Liszt rapszódiáinak előfutára. Tehát íme, Johann Nepomuk Hummel-től, Rondo all`ongarese 1824-ből, Daria Gloukhova előadásában. A sorozat többi tagja is kiemelkedő, például a Fantasina mintha egy Beethoven szonáta tétel lenne.