Grieg miniatűrök

Edvard Grieg, ahogy mindenki a 19. században sok rövid karakterdarabot írt, ugyanis ezeket szerették a zeneszerető polgárok, otthoni zenélésre tökéletesek voltak a rövid, meghitt hangulatú, nem virtuóz kis gyöngyszemek.

Más mesterekkel ellentétben Grieg bevallottan mindegyik kis lírai darabját a saját életéből merítette, nem úgy mint Schumann vagy Mendelssohn akik általános érzéseket, élményeket írtak meg, így a lírikus darabjai között találunk például egy Erotika címűt amit a feleségének írt, de a híres Tavaszhoz is egészen más mint ami az “általános tavasz hangulat”. Másik fontos tulajdonsága a 66 lírikus darabnak a norvég népzenei ihletek. Grieg Lipcsében tanult így zenei alapja német volt ugyan, de ahogy hazatért hazájába ráébredt, hogy népének zenéje az ő útja, mind a 66 valamilyen norvégi nép tánc, dal, vagy ritmus szülötte, így nem meglepő hogy a címek jó része is erre utal: Norvég tánc, Népdal, Trollok indulója vagy a Kobold.

Szlava Richter-től hallgassuk most először az Op. 43-as sorozatból a Pillangót, majd a Tavaszhoz-t.