A legsikeresebb zenemű

Händel Messiása az 1742-es bemutató óta folyamatosan műsoron van, mára a világ minden pontján. Őt nem felejtették el halála után mint Bach-ot, nem kellett soha feltámasztani, egyszerűen mindig, mindenhol szerették és szeretik.

A Messiás egy oratórium, ami tulajdonképpen egyházi témájú opera. A gyökerei a 17. századi Itáliára vezethető vissza, ahol mindennapos szórakozássá vált az opera, ám az egyház húsvét előtti 40 napos nagyböjt idején megtiltotta, hogy bármilyen operát is adjanak a témájuk miatt. Show must go on ugyebár, a kreatív olasz zenészek kitalálták, hogy mi lenne ha kivennék az operából a színjátszást, és egyházi témákat dolgoznának fel a szokásos mitológiás-szerelmes-árulós-gyilkolós opera témák helyett. Bevált. És nem is kellett templomban előadni, már a neve is innen jön, imaházat jelent, de operákban és bármilyen koncerttermekben is előadhatják.

Händel az olasz operáival aratott sikert Londonban, több mint 15 évig tartott ez az időszak, amikor is minden évben több operája debütált a színpadon, azonban a brit közönség ráunt olasz módira és csődbe ment a színház, a mester pedig agyvérzést kapott, és évekig pihent. 1740-ben újra nagy kedvvel vágott neki a komponálásnak, új formát keresett. Az egyházi témák jöttek divatba, illetve már nem csak a nemesség szórakozása volt a zene, hanem a módosabb polgárok is keresték a szórakozást, akik azonban nem tudtak csak az anyanyelvükön. Egyértelmű volt a válasz – oratórium. Operai eszközök: áriák, recitativók, duettek, kórus és zenekar, viszont egyházi témák világi helyett, angol nyelv olasz helyett, és színészkedés, kosztümök nélkül.

A Messiást Dublinban mutatták be egy árvaház javára, Händel aztán egész életében csak így engedte előadni a művet, és mai napig gyakorlat, hogy jótékonyságból adják elő valamilyen árvaház vagy kórház számára. A Hallelujah kórusról mondta  a mester, hogy “Azt hittem a mennyországot látom, és benn magát a nagy Istent”. Az angliai bemutatón II. György király izgatottságában felállt a kórus közben, és természetesen a népe követte – azóta az egész világon szokássá vált, hogy állva hallgassák, sőt énekeljék a kórussal együtt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.