Etűdök

Többé kevésbé mindenkinek kell valamilyen etűdöket, gyakorlatokat ismételni napestig. Unalmas de használ, Liszt a legjobb reklám a Czerny etűdökre – és ő is utálta gyermekkorában!

Vannak művészek akik az ellenkezőjét gondolják, inkább gyakorolj könnyebb Mozart szonátákat, Bach prelűdöket és invenciókat – mondják. Az biztos, hogy sokkal nagyobb élmény ezeket a zeneileg tökéletes kis kompozíciókat tanulni, és  az eredményt is nagyobbnak érezzük, még ha nem is biztos hogy az. Az etűdök csak évek múltán hozhatnak eredményeket, ennyit meg nem láthatunk előre, akárhogy is próbáljuk elfogadni ezt a tényt logikusan, ellenkezés lesz a vége.

De a tanárod nagy valószínűséggel fel fog adni etűdöket, hogy lehet élvezetessé tenni? Nekem három módszer működött, plusz egy ami magától megy: a szokássá alakítottam. Erről írtam régebben, nekem a napi rutin része lett immár, hogy az etűdös könyvből végig játsszam 15-20 perc alatt az elmúlt években tanult kisebb-nagyobb, könnyebb-nehezebb gyakorlatokat, ezen nem is gondolkodok már, a bemelegítés része lett.

Az első módszer a hangzás. Ezek az etűdök mind teljesen ugyanúgy hangzanak. Miért? Mert a legtöbb C, G vagy F-dúr-ban van, és legritkább esetben modulálnak másik hangnembe. És ez még tetézve van a klasszikus korszak gyakorlatával: főleg I, IV és V fokokat használnak, ha kicsit tanultál szolfézst tudni fogod hogy ezek a tonika, szub-domináns és dominánsok. Például egy C-dúrban lévő etűdben az elején főleg valami C-re épülő skála vagy futam van (basszusban biztos valami C alapú akkord van), aztán jön mondjuk a G ami az 5. hang a C-dúrban, tehát a V. fok azaz a domináns, és így tovább.  Hogy lehet ezen változtatni? Lehet az egész etűdöt transzponálni, bár ez elég nehéz lesz az elején, de ha érdekel a szolfézs akkor érdekes lehet. Illetve nemes egyszerűséggel lehet úgy játszani, mint egy romantikus művet, sok pedállal, rubatoval. El lehet így szórakozni vele, csak aztán a tanárodnak nehogy így add elő :).

Másik módszer a változatok, vagy nevezhetjük variációknak. Ki ne szeretné Mozart “hull a pelyhes” variációit? Csináld meg ugyanezt az etűdökkel, némelyiknél nagyon könnyű dolgod lesz. A Könnyű technikai gyakorlatok című kiadás (Fantóné, Hajdu, Hernádiné, Komjáthyné szerkesztésben) több ilyen példát is ad. Az EMB-től meg lehet venni, a képek között látszik több ilyen variáció is.

Végül a szolfézs, zeneelmélet. Az első módszerben taglalt témákat ezeken az etűdökön a legkönnyebb megérteni, miért is annyira fontos a zenében a Tonika-Szubdomináns-Domináns hármas, hogy működik ez az I-IV-V. Persze tudom, hogyha csak úgy hobbiból zenélgetsz akkor azt gondolod “minek tudni ezeket nekem?”, de hidd el nekem, egy idő után szükség lesz rá, és rá eszmélsz hogy előbb kellett volna a hangszered mellett a szolfézst is gyakorolni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.