Mitől jó vagy rossz egy zongora?

Egy kis kiegészítés a zongora vásárlás cikkemhez, a Piano World fórumon bukkantam rá erre a témára, a jó hozzászólások közül summázva íme.

Mindjárt az első hozzászólás egy zongora technikustól megadja tökéletes választ.

Egy jó zongora a legnagyobb szabadságot adja a zongoristának a zenéléshez, nagy adag érzelmi töltettel, és mindezt a terem adottságaihoz mérten legjobban eljuttatja a hallgatókhoz.

Szép. De gyanítom, hogy akik a cikkemet és ezt a bejegyzést olvassák az első akusztikus zongorájukat tervezik vásárolni – és ilyenkor a tapasztalat hiányában ez a szép megfogalmazás semmit sem ér. Nézzük a kicsit konkrétabb válaszokat.

Azt mindenki kiemeli, hogy ha a hangszert nem szereted, akkor mit sem ér az egész, lehet egy 20 millió forintos Steinway is akár. Ez egy próba játék során hamar kiderül, ha fura a kezednek a mechanika működése, ha a hangja nem tetszik akkor megette a fene az egészet.

Egyik vélemény szerint a szintedhez kell vásárolni hangszert, ha nem érzed a különbséget két zongora között akkor az olcsóbbat kell venni, bár én ezzel nem feltétlenül értek egyet, mivel zongorát nem 1 évre vesz az ember.

Zongoránál  a legfontosabb a karbantartás minősége, egy nagyon drága hangszer szólhat nagyon csúnyán a fülnek, egy olcsó pedig szépen, ezért kell mindenképp szakértővel menni vásárolni, aki egyből meg tudja mondani, hogy megéri e az árát, és hogy 5 év múlva is jó lesz e a hangszer, vagy hogy mennyi pénzt kell beleölni hogy még jobb legyen.

És végül egy teljesen gyakorlatias hozzászólás, a zongora minősége függ:

  • a hangok minőségének egyenletességétől (ne legyenek hirtelen hangzásbeli váltások)
  • a billentyűk mozgásának, működésének egyenletességétől
  • halk-hangos játékhoz szükséges erőkifejtésétől és pontosságától
  • mechanika és pedálok zajszintjétől
  • külső és belső állapottól
  • és a garanciától is természetesen

Egyszerű, nem? :). Az én tapasztalatom az, hogy egy öreg, felújított hangszerbe mindig könnyű lesz hibát találni, állandóan lesz valami fura zaj, kopogós billentyűk, nyikorgó pedál – de ez természetes, van 80-100 éves hangszer is a boltokban, nyilván a több ezer alkatrész nagy része már cserélve van egy (vagy több) felújítás alkalmával, de a fa alkatrészek élnek és változnak, tulajdonképpen ettől lesz lelke a zongorának, ezért lehet szeretni (vagy nem szeretni).

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.