Georg Friedrich Händel

Zeneszerző, producer, menedzser, marketinges és színház direktor, egy barokk korabeli all-in-one package, az első híres zenész aki sokat keresett a munkájával – és néha sokat veszített.

handelm
Mellette az asztalon természetesen a Messiás partitúrája.

Händel-t mindenki ismeri a Messiás halleluja kórus, Vízi és Tűzijáték zenék, és a koronázási zenék (UEFA!) révén. Bach kortársa, de a zenéje sokkal könnyedebb, élet telibb, vidámabb és befogadhatóbb. Míg Bach a zenét egy istentől kapott adománynak tekintette addig Handel pénzkeresési lehetőségként. Mindketten rendkívül termékeny zeneszerzők voltak, és mindketten a zeneszerzés mellett rengeteg egyéb teendőt elláttak, ezért szinte érthetetlen, hogy bírtak ilyen gyorsan, ennyi zenét komponálni. Bár Händel-t nem igazán érdekelte az akkor még nem létező jogdíjak kérdése, néha könnyedén kölcsön vett kortársaitól ezt-azt, feljavította, és kész is egy opera ária. Egy kedélyes, nagy darab ember volt aki szeretett viccelődni, és állítólag egy mosoly nélkül hatalmas vicceket tudott mesélni, dőltek a nevetéstől a hallgatói. Ugyanakkor ha a zenéről volt szó, csak úgy mint Bach, hamar dühbe gurult, egy operája próbáján egy énekesnő kritizálta az áriáját és nem kotta szerint akarta énekelni, a nagy darab Händel egyszerűen felkapta és vonszolta az ablak felé mintha ki akarná dobni: “Madame, tudom, hogy maga igazi női ördög, de most megmutatom  magának, hogy én meg Belzebub vagyok, a főördög!”. Persze aztán nem dobta ki.  Magánéletéről szinte semmit sem tudunk, egész életében a reflektor fény közepén állt, mégis kínosan ügyelt rá hogy intim dolgairól ne fecsegjen egész London.

Úgy éreztem, hogy az egész mennyországot látom magam előtt és a mindenható Urunkat mikor a Messiás halleluja kórusát komponáltam.

1685-ban született Halle-ban, 1702-ben a jogi egyetemre járt, és később a helyi dóm orgonistája, bár apja ellenezte a zenei tanulmányokat, de a helyi herceg mikor hallotta orgonálni biztatta és segítette a fiatal fiút. Hamar rájött, hogy őt a színpad jobban érdekli mint a vallásos zene, ezért amint tudott Hamburgba költözött, ami ekkor opera központ volt, itt rengeteget tanult, és első operáit is megírta. 1706-ban Itáliába utazott, ahol már megelőzte a hírneve, találkozott és megmérkőzött Domenico Scarlatti-val, állítólag csembaló játékban döntetlent szavaztak nekik, de orgona játékban Händel fölényesen győzött. Sokat tanulmányozta az olasz zenét, Corelli és Alessandro Scarlatti munkáit. 1710-ben hazautazott, és talált is magának egy új munkát, Hannover-ben udvari karmester lett. Még abban az évben Londonba utazott ahol szintén hatalmas sikereket ért el, egy időre visszament munkájához, de újra kérvényezte hogy utazhasson Londonba, rövid időre kapott engedélyt, azonban ekkor már nem ment haza, London-ban maradt végleg. A sors iróniája talán, hogy a hannoveri udvar választófejedelme, akitől a rövid engedélyt kapta néhány évvel később I. György néven az angol trónra lépett, Händelnek volt néhány kínos pillanata az biztos. De aztán kibékültek, és elkészült a király tiszteletére a híres Vízi zene.

handel
Szerette a jó poénokat, és jól is tudott viccet mesélni, de ha zenéről volt szó vége volt a tréfálkozásnak.

Az olasz operát divatba hozta az angol fővárosban, saját társulatot vezetett Händel, és 10 év alatt rengeteg pénzt szedett össze, de ekkor csődbe ment a vállalkozása. Később újra próbálkozott, bukás. Aztán csak operákat komponált egy másik színháznak, bukás. 1737-ben szélütés, lebénul, évekig pihen, újabb operák, újabb bukás. 40 operát írt összesen, de az olasz operák ideje leáldozott London-ban. Viszont divatba jöttek a vallásos témák, és az oratóriumai egyre nagyobb sikert arattak, 1739-től több mint tíz évig folyamatosan komponálta az egyházi témájuk “operákat”, 20-at összesen.

Már életében is hatalmas siker és tisztelet övezte egész Európa szerte, és őt nem is felejtették el teljesen halála után. A Messiás a bemutató óta folyamatosan műsoron volt, és más oratóriumait is elő-elővették. Hangszeres műveit az utóbbi 50 évben egyre többet tűzik műsorra, és operáit is kezdik felújítani, bár hozzá kell tenni, hogy Händel korában teljesen más volt az előadási gyakorlat, illetve az operák sztárjai a castrato-k voltak, és az ő hangjukhoz és tüdejükhöz is készültek ezek a művek.

Linkek

Bejegyzések róla

[catlist tags=”handel” numberposts=”-1″]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Hallgattál ma már jó zenét?