Zongora vásárlás

Egy hangszer vásárlás komoly döntés amit jól meg kell fontolni, több évre, vagy akár évtizedre veszi az ember, így nem mindegy hogy mit, kitől, hogyan és mennyiért vásárol.

Több hónapnyi olvasás, utánajárás, próbálgatás után megvettem a zongorámat, egy két háború közötti, néhány éve teljesen felújított Ibach-ot a Müller Piano-tól. Először nem is gondoltam, hogy ilyen nehéz ügy lesz, ezért is írom le most a tapasztalataimat, ha zongorát akarsz venni magadnak vagy gyermekednek akkor tanulságos olvasmány lesz. Hozzá kell tenni, hogy nem vagyok szakember, se professzionális muzsikus, se zongoratechnikus, de rendesen utánajártam a vásárlás, és még a próbálás előtt is, ezért biztos vagyok benne, hogy hasznos lesz néhányaknak ez a tapasztalat halmaz.

Digitális?

Nem. Semmi esetre sem. Én is bele estem abba a hibába, hogy azt hittem kezdésnek jó lesz egy digitális 200-ért. Nem jó. Digitális zongora nagyon egyszerű könnyű zenére jó, illetve esti gyakorláshoz/memorizáláshoz fejhallgatóval, de tanulásra, és bárminemű komolyabb felhasználásra alkalmatlan, bármit is mondanak a reklámok vagy az eladók.

yamaha_p85_digital_piano
Nem.

A zenélés egyik nagyon fontos eleme a hang, a hangszín és a minőség, ezt a digitális zongora teljesen elveszi tőlünk, hiszen egy hangstúdióban felvette egy mérnök, és ezt szólaltatjuk meg, akárhogy ütjük le a billentyűket, steril, digitális hang jön ki, aminek csak a hosszát és hangerejét kontrollálhatjuk, de a hangszínét és minőségét nem. Továbbá a pedál, ahogy azt Anton Rubinstein mondta: a zongora lelke. Digitális zongorán a pedál egy olcsó megoldás az igazi hangszerhez képest, bár kezdőként ez még nem fog feltűnni, de néhány év után mindenki megérti hogy a két pedállal milyen mágikus hangokat lehet kihozni egy jó hangszerből. És még lehetne sorolni a digitális megoldások hibáit és hiányosságait, de a lényeg hogy nem váltja ki az igazi hangszert.

Az én példám is jól mutatja, hogy mennyire rossz döntés tanulás céljából csak digitális zongorát venni. Digitálisnál mindegy hogy érünk hozzá, ugyanaz fog megszólalni, igazinál ezzel szemben nagyon nem. Amíg csak digitális zongorám volt addig frusztrált, hogy a tanárom zongoráin milyen csúnya hangokat hozok ki, míg ő mennyivel szebbeket, először csak annak a számlájára írtam, hogy most kezdtem, míg ő 20 éve, de amint megvettem otthonra a saját zongorámat 1 hónap alatt teljesen megváltozott a helyzet, és már én is szép hangokat tudok kihozni egy hangszerből és ez rendkívül inspirál.

Az első

Ha gyermekednek szeretnél venni valamit joggal jön a kérdés, hogy ha ne digitálisat akkor mit? Hisz úgy is megunja a gyerek 1-2 év múlva általában. De még ha felnőttként, hobbi célból veszi magának az ember akkor sem biztos, hogy egy milliós zongora jó ötlet elsőre. A válasz egy használt, jól karbantartott, vagy felújított pianínó. 200 és 300 ezer forint között már jó hangszereket lehet vásárolni, 300 fölött pedig már akár egy jobb nevű japán vagy német márkát is elcsíphetünk. Fontos tulajdonsága a magasság, hiszen ettől függ a húrok hossza, nyilvánvalóan minél magasabb, annál szebb, teltebb a hangja, ebből következik hogy túl alacsony hangszert nem érdemes vásárolni, de valójában ez 1 percnyi próbálgatás után feltűnik.

artcase
Csodaszép, de jobb elkerülni a régi, díszes pianínókat, elsősorban gyakorlásra és tanulásra kell venni.

Ha minden évben legalább egyszer egy jó szakember karbantartja akkor évekig élvezni fogjuk, persze tisztában kell lennünk hogy miben más egy pianínó az igazi zongorához képest, mik a határai egy ilyen hangszernek.

  • A mechanika természetesen más, mivel a húrok nem tőlünk távolodnak, hanem vertikálisan vannak elhelyezve, ennek eredménye, hogy nem olyan finom a kezelése, ezért egyszerűen kisebb a dinamikája, a leghalkabb és leghangosabb hang között amit kihozhatunk belőle kevesebb a különbség, de a hangszíneket sem tudjuk olyan szépen kontrollálni és a gyorsan ismétlődő hangokat sem lehet olyan biztonsággal hozni.
  • A hang minősége sem ugyanaz, rövidebbek a húrok, és a falról egyenesen felénk “pattan” vissza a hang, míg egy zongoránál a hang körülölel minket, betölti a szobát.
  • Általában rövidebbek a billentyűk, és sokszor a pedál kezelés is kicsit más, ezeket egy kezdő nem veszi észre, de néhány év múlva kényelmesebb, biztosabb érzés lesz egy igazi zongorán játszani.

Ezek elég drasztikus hátrányoknak tűnnek így leírva, de ahogy előbb írtam kezdőnek, laikusnak nem fognak feltűnni, néhány év múlva azonban ki lehet nőni egy pianínót.

Az igazi

Ekkor jön képbe egy igazi zongora. Drága, nagy, hangos, fekete… és persze gyönyörű. Ma már sajnos igazi luxus otthon zongorát tartani, de aki tud ennyit szánni a hobbijára annak csak annyit tudok mondani hogy megéri, rengeteg öröm forrása lesz. Négy ár kategóriába sorolhatóak a Magyarországon vásárolható zongorák:

  1. Használt vagy felújított zongora. Fél és 1 millió forint között kezdődnek, a jobbak 1 és 2 millió között kelnek el. Ha fel van újítva akkor nem kell megijedni attól, hogy régi a hangszer, sok nagy művész esküszik a saját, két háború közötti hangszerére.
  2. Új kínai hangszer, német névvel. Néhány éve beindult a sorozatgyártás Kínában, de sajnos kevés a jó hangszer, ha egy új zongorát 1-3 millió forint között akarnak eladni nekünk mindenképp utána kell olvasni interneten, megkérdezni szakértőket, mert belefuthatunk egy rossz vételbe, de ugyanakkor lehet jó is.
  3. Új közép-kategóriás hangszer: 4-8 millió forintért vehetünk már Yamaha, Kawai, August Förster, Petrof márkákat itthon, ezek már nagyon jó hangszerek.
  4. Új felső-kategóriás hangszer: 10 millió felett, a csillagos égig. Steinway, Bösendorfer, jobb Yamaha-k.

Az árat a minőségen kívül a méret és a külalak is nagyban befolyásolja, a fekete zongorák mindig drágábbak mint az különböző fa árnyalatúak. 160 cm-nél rövidebb zongorát nem érdemes venni, ezek a kis hangszerek inkább bútorok. Lakásba való méret a 160-180 cm, két méter fölöttiek már túl hangosak lehetnek egy átlagos méretű szobában.

Honnan és hogyan

Ha megvan hogy milyen típusú, méretű hangszert szeretnénk, az ár is kb. belőve akkor irány a zongoraterem, azt nem ajánlom hogy az expresszt felütve magánszemélytől vásároljunk, túl sok a rizikófaktor, ha mégis így tennénk akkor kötelező szakemberrel menni. Arra fel kell készülni, hogy ez egy hosszú folyamat lesz, több hét is akár, végig kell próbálni a választékot, és van jó néhány bolt Budapesten, a teljesség igénye nélkül: Budapest ZongorateremHollósy ZongorateremKárolyi ZongoraszalonLiszt Ferenc ZongorateremMüller PianoOpera ZongorateremReitter ZongorateremSzonáta Zongoraterem. A Zongora.lap.hu-n találhatunk még más boltot, illetve keressünk egy szakembert akit úgy is el fogunk hívni, hogy nézze át majd a kiválasztott hangszerünket, ő is mondhat jó helyeket és tippeket. Két fontos külföldi oldalt is ajánlok, az egyik a PianoWorld fórum, ahol rákereshetünk bármilyen márkára, típusra, biztos lesz róla valami, vagy akár kérdezhetünk is, sok segítőkész hozzáértő használja. Másik oldal a Piano Buyer magazin, amit ingyen olvashatunk a böngészőben, ehhez az íráshoz hasonlóan rengeteg tanácsot adnak a zongoravásárláshoz.

ibach
Az én drágaságom, egy Ibach 1920-ból.

Ha laikusként vásároljuk (például gyermeknek) akkor mindenképp hozzáértő ismerőssel, vagy ha más nincs szakértővel menjünk, illetve a gyermeket is vigyük, mert ha nem tetszik neki akkor nem fog oda ülni. A kiválasztott hangszert (vagy hangszereket) mindenképp vizsgáltassuk át egy szakértővel, persze az eladók érdeke, hogy jó terméket adjanak nekünk, és szinte mindenhol van garancia még a használt hangszerre is, de az ördög nem alszik, még ha az eladó húzza is a száját, jobb egy hozzáértővel átnézetni a mechanikát is.

A zongoratermeket mindenképp előbb hívjuk fel, meg kell tudni, hogy egyáltalán van e olyan méretben/árban amit szeretnénk, és kérjünk időpontot a kipróbálásra. A drágább, és az olcsóbb hangszereket is próbáljuk ki, mert nagyobb rálátásunk lesz. A Szonáta Zongora terembe megengedték, hogy kipróbáljak egy Steinway D-t, a 274 cm hosszú koncertzongorát, ami egyrészt hatalmas élmény volt mert soha az életbe többet nem ülök ilyen műremek előtt valószínűleg, másrészt néhány billentyű leütése után éreztem hogy egy ilyen hangszer miért is 10+ millió.

Amikor a dolgok igazán jól mennek, nagyon figyeljünk oda, hogy észre is vegyük. Nem nagy diadalokról van szó, hanem egyszerű alkalmakról: olyasmiről, mondjuk mint limonádét inni az árnyékban egy forró délután, vagy egy közeli pékség illatát beszívni, vagy horgászni, vagy ügyet se vetni rá, fogunk-e valamit, vagy sem, vagy hallani, amint valaki csak úgy magában gyönyörűen zongorázik a szomszéd házban. (Kurt Vonnegut)

A billentyűket, és a pedálok működését kell először végigpróbálni, ha bármi mechanikus gond van, beragadó billentyű, fura zajok akkor fel kell állni, az eladó szégyene hogy kirakta kipróbálásra az ilyen rossz hangszert, sajnos előfordult több esetben is. Ha minden rendben akkor érdemes kiválasztani néhány rövid darabot, részletet amit mindegyik zongorán elpróbálunk, így össze lehet hasonlítani a mechanikát és a hangminőséget. Ha szerencsénk van, és jó az eladó akkor hagy nekünk egy kis időt egyedül a hangszerekkel (ezért is jó megbeszélni egy időpontot), de előfordulhat hogy mások is lesznek ott, izgulni azonban nem kell, ők is próbálni jöttek, nem azért hogy minket hallgassanak.

A külső nem minden! A ház dísze lesz az új zongoránk ha szép látvány ez nem kétség, de elsősorban azért vesszük hogy zenéljünk rajta, találkoztam egy jó nevű hangszerrel, csodálatosan nézett ki kívülről, de amint belülre tekintettem, és megnyomogattam a billentyűket kiderült hogy nem hogy nem volt felújítva, de karbantartva sem, szinte fekete volt belülről a kosztól, szomorú látvány. A húrozatot is végig kell nézni nincsenek e furcsaságok, illetve mindkét végét, hátul hogy szépen vannak e rögzítve, és elől nagyon fontos hogy a hangoló szögek mind szépen sorban, egy irányba álljanak, mert ha össze-vissza dőlnek akkor nem fogja tudni a hangolást sokáig tartani a hangszer. Iskolai zongorát nem érdemes venni, ezeket szétverik a tanulók az évek alatt, és sokszor a külsejükben is sérülések lehetnek, egy trükk amivel könnyen kiszúrhatjuk az ilyen hangszert a görgők, azaz a zongora “kerekei”, ha nem karcos, sérülés mentes akkor jó mert egy szobában állt évekig, ha viszont karcos, sérült akkor sokat mozgatták…

Régen rengeteg márka volt jelen a piacon, ma már annál kevesebb, de a használt hangszerek nevei között nehéz kiigazodni néha, ezért mindig érdemes utána nézni (pl. PianoWorld fórumon, vagy egyszerűen Google keresőbe) a kiszemelt hangszereknek, típusoknak. Arra figyeljünk, hogy Magyarországra szinte kizárólag osztrák, cseh és német hangszereket hoztak be a 20. században, tehát ha a használt márkák között valami “egzotikussal”, pl. angol vagy svéd márkával találkozunk azt 90% hogy az eladó külföldről hozta be olcsón, ezeket a zongorákat sokszor a külföldi iskolák, zongora boltok gyakorlatilag kidobják, nagyon olcsón adják, ezért belefuthatunk rossz vételbe, szakértőnek mindenképp át kell nézni az ilyen zongorát!

Bolond hangszer: sír, nyerit és búg.
Fusson, akinek nincs bora,
Ez a fekete zongora.
Vak mestere tépi, cibálja,
Ez az élet melódiája.
(Ady Endre)

Ha megtetszik egy zongora akkor kell ott ülni minimum 1 órát, tényleg ő az igazi? Jó a billentyűk nehézsége? Van aki a könnyen járó mechanikát szereti, van aki arra esküszik ha nehéz lenyomni a billentyűket. Könnyű pianissimo hangokat kicsalni belőle? Ha túl puhán ütjük le a billentyűt akkor a kalapács meg sem üti a húrokat, ezt könnyű kontrollálni? És egy igazi testes fortissimo-t hogy hoz? És a hangszínekkel mi a helyzet, szép rajta egy ritmikus Bach, egy parfüm illatú Debussy, vagy egy melankolikus éneklő Chopin? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kell keresnünk a választ, én az Ibach zongorámnál több mint 2 órát ültem a Müller Piano-nál míg eldöntöttem, hogy megveszem.

Ha megvan, egy szakértő is átnézte akkor alkudjunk, még egy új zongoránál is, 99% hogy házhoz szállítás benne van az árban, de kérdezzünk rá. Egy ingyenes hangolás-beállítást is érdemes belealkudni ha nem mondaná az eladó, mivel otthon más az akusztika, más a hőmérséklet és páratartalom, 1-2 hónap után más lesz a hangja mint amit a boltban próbáltunk, de ezen rengeteget tudnak állítani. Egy zongora szék is jól jöhet.

Végre otthon

A több hetes próbálgatás után nagy öröm lesz az első néhány nap otthon a hangszerünkkel, de arra fel kell készülni, hogy a megváltozott körülmények között más lesz a hangja egy picit, sőt az első hetekben még többet változhat, ezért kell belealkudni az eladónál a hangolás/beállítást amit 2 hónap után érdemes megejteni.

Azt fontos megjegyezni, hogy az elhelyezés kulcsfontosságú, azt az eladó is elfogja mondani hogy radiátor, kandalló, kályha, vagy bármilyen hőforrás közelébe tilos tenni, napsütés se érje, így ablak mellé sem érdemes.  Azonban a hangját is befolyásolja az elhelyezése a hangszernek, pianínónál adott a forma miatt, hogy fal mellé kerül, de zongoránál hogy ha van lehetőségünk rá ne sarokba, és ne közvetlen fal mellé rakjuk, bár ez az átlag szobában szinte megvalósíthatatlan sajnos.  Ha rakunk a zongora alá egy szőnyeget akkor egyrészt nem karcolja fel a padlót, másrészt finomabb, puhább hangja is lesz mivel nem verődik vissza a kemény padlóról a hangja.

hangolo
Évente kétszer hívjuk a hangolót lehetőleg.

A relatív páratartalmat is karban kell tartani, ha túl száraz a levegő az hosszú távon árt a zongoránknak, ezért jó ha beszerzünk egy kis mérő eszközt, és néha oda figyelünk rá. Fűtés szezonban könnyen előfordulhat hogy tartósan száraz lesz a levegő, ilyenkor vagy tegyünk a radiátorra kis tálkába vizet, vagy vegyünk valamilyen párásítót.

És természetesen gyakran töröljük le a port róla, és nedves ronggyal is tisztítsuk le néha, főleg a billentyűket, mert ha nem tesszük néhány év alatt csúnyán besárgulnak.

Évente minimum egyszer hívjunk hangolót, de az ideális ha kétszer, tavasszal mikor már vége a fűtés szezonnak, és ősz vége felé 2-3 héttel a fűtés szezon kezdete után, mivel a páratartalom és a hőmérséklet merőben különböző ezekben az időszakokban. Érdemes írni a hibákat, nem tetsző dolgokat, és aztán ezeket a hangolónak mind elmondani, illetve hogy milyen változásokat szeretnénk, csodákra képesek!

6 thoughts on “Zongora vásárlás”

  1. Miért kell a digitális hangszerekről tényszerű tévedéseket írni? Nem vagyok boltos, sem zongoratanár, de már jó pár gyereknek követtem a zenei fejlődését és a digitális zongora hátrányai eltörpülnek az előnyökhöz képest, erről részletesen írtam a blogomban.

    “Digitális zongora nagyon egyszerű könnyű zenére jó”
    Ennek semmi alapja nincsen, pláne nem az “egyszerűség” tekintetében. Rettenetesen bonyolult és technikailag nehéz “könnyűzenei” darabok vannak, amelyeket kifejezetten digitális hangszeren érdemes játszani, sőt, néha szintetizátoron.

    “illetve esti gyakorláshoz/memorizáláshoz fejhallgatóval”
    Ez egy nagyon fontos felhasználási terület

    “de tanulásra, és bárminemű komolyabb felhasználásra alkalmatlan”
    ez nem igaz. például lehet este gyakorolni, memorizálni, az elég komoly felhasználás, nem?

    “A zenélés egyik nagyon fontos eleme a hang, a hangszín és a minőség, ezt a digitális zongora teljesen elveszi tőlünk,”
    Egy pianínónak sokkal gyengébb minőségű hangja van sokszor, mint egy jó digitális zongorának. Főleg, ha már régen volt hangolva/karbantartva

    – “hiszen egy hangstúdióban felvette egy mérnök, és ezt szólaltatjuk meg, akárhogy ütjük le a billentyűket, steril, digitális hang jön ki, aminek csak a hosszát és hangerejét kontrollálhatjuk, de a hangszínét és minőségét nem”
    Jaj. A hangstúdióban ez úgy néz ki, hogy egy zongoraművész skálázik reggeltől estig halkan, hangosan, hangosodva, halkulva, ütve, simogatva stb., és ebből rengeteg féle hangszín kijön, amit aztán a digitális zongorában futó szoftver megszólaltat a leütés függvényében. A jó digitális zongora pontosan érzékeli a leütés erejét és sebességét. A mechanikus zongora sem képes másra. Egy bonyolult függvénnyel lehet leírni, hogy e kettő dolog függvényében milyen hang lesz, ezt a függvényt a digitális zongorák igen pontosan reprodukálni tudják.

    “Digitális zongorán a pedál egy olcsó megoldás az igazi hangszerhez képest, bár kezdőként ez még nem fog feltűnni”
    Hát egy pianínóhoz képest nagyságrendekkel jobb a pedál egy digitális hangszeren, főleg a bal pedál tekintetében, ami egy pianínónál általában a hangszínen semmit nem változtat.
    A felső kategória alatti digitális zongoráknál a pedálok annyiban egyszerűbbek, hogy csak ki-be kapcsolók, fél pedált nem támogatnak (ez néhány romantikus darabnál fontos, de nem általánosan nélkülözhetetlen).

    “Digitálisnál mindegy hogy érünk hozzá, ugyanaz fog megszólalni, igazinál ezzel szemben nagyon nem.”
    Ez még csak megközelítőleg sem igaz, sőt a jó digitális zongorák sokkal változatosabb hangszíneket mutatnak a leütés függvényében, mint egy átlag pianínó. (Sőt, most már a középkategória is képes a felhangzengetésre, azaz a némán leütött húrokat bizony bezengeti a többi.)

    “de amint megvettem otthonra a saját zongorámat 1 hónap alatt teljesen megváltozott a helyzet, és már én is szép hangokat tudok kihozni egy hangszerből és ez rendkívül inspirál”
    Hát amikor nekem lett egy jó digitális zongorám, én ugyanezt éltem át… a korábbi pianínóim egyikével sem értek olyan zenei élmények, mint a digitálissal. Végre ZONGORA szólt a lakásban, nem egy zúgódöngő pianínó.

    A blogomban még részleteket kifejtek a témában http://bartrufflehun.blogspot.hu/2013/06/digitalis-zongorat-otthonra.html

    1. Köszi a hozzászólást, nem mindennel értek egyet, de mióta írtam ezt néhány dolog változott az tény.

      Néhány hét, vagy hónap múlva az új oldalamon egy javított változata fent lesz ennek a cikknek, ezt az oldalt pedig épp most archiválom.

      http://zenetortenete.hu/

      ui: tetszik a tartalom az oldaladon, feliratkoztam

  2. NAGYON ÖRÜLÖK!!! VÉGRE NAGYON ÉRTELMESEN ÖSSZEFOGLALT VALAKI MINDENT, AMI A ZONGORÁRÓL TELJESEN IGAZ. ÉN ÉVEKIG PRÓBÁLTAM MEGGYŐZNI A NÖVENDÉKEIM SZÜLEIT, SOKSZOR EREDMÉNYTELENÜL. SAJNOS, EZ A MAI” MŰANYAGHÓDOLÓ” VILÁG NEM AKARJA ELFOGADNI AZ IGAZSÁGOT. DE KÜZDENI KELL ELLENE! HÁLÁS KÖSZÖNET A FELVILÁGOSÍTÁSÉRT. EZEK UTÁN LESZ MIRE HÍVATKOZNOM. Egy nyugalmazott zongoratanár.U.I. Vajon hogy lehet a képen látható digitális gépen jól eljátszani egy klasszikús művet, pl. a Beethoven”Cis.moll Szonáta 3. tételét? A vége az lenne, hogy felborul!!! Én gyakran játszom, sajnos, ilyen hangszereken és nagyon bosszankodom, mert nem az jön ki belőle, amit szeretnék…

    1. Meg kell cáfolnom az ön állítását! Ne vegye sértésnek Tanárnő!
      Mielőtt rátérnék a részletes elemzésre, ami saját tapasztalás, le kell szögeznem hogy tény hogy egy kiváló (és nem feltétlenül csak Bösendorfer és Stenway zongorákra gondolok) zongorának a szintjét egy digitális talán soha nem fogja elérni. Viszont sok kevésbé népszerű (pláne kisméretű -102-106cm- pianínó, és kisebb méretű –neve sincs-márkájú zongorát túlszárnyal szinte minden tekintetben.
      Vannak olyan hangszerek ma már (2017-ben) – igaz az alsó áruk 500-600 ezer. De 1 millióért már nagyon komolyakat lehet venni – ami kiválónak mondható zenetanulás terén is. Persze itt rögtön le kell szögeznem felnőtt vélemény ez, egy lelkes amatőré, nem pedig egy diáké. Én már a 9-10 éves intenzív (ma már napi min 2-3 óra gyakorlás) zongorajáték után pl. egy KAWAI CA-97-es hangszert kiváló választásnak tartok. Sok pianínómárkát tudnék mondani mely a nyomába nem jöhet se hangzás se dinamika terén. pl.egy Rösler, Hermann és még jó néhány kevésbé márkás pianínó. Tudom mert amikor vásároltam előtte minden Budapesti zongoraszalont végigjártam és kipróbáltam sok pianínót és zongorát. Viszont egy Förster, Schimmel, Bechstein stb. pianínót már ez sem tudja “überelni”. Nekem egy kiváló Förster supermodel pianínóm van ami rendszeresen havonta van hangolva és éves gyakorisággal karbantartva szakszervíz által.
      Természetesen ez a hangszer (Förster supermodel 116) az első számú, de sokszor előfordul ha a digitálissal gyakorolok mondjuk egy héten át, akkor azon szebben szólnak a darabok. Viszont ha visszatérek a rákövetkező héten a Försterre akkor az lesz a nyerő. Ezért legjobb választás: mindkettőn felváltva játszani. Akár egy napon belül Ez a KAWAI kiválóan alkalmas arra hogy egy darabot teljesen kész állapotáig megtanuljunk rajta. Lehet az akár egy Liszt VI. magyar rapszódia, vagy egy érzelmesebb de korántsem, oly könnyű Handle G-moll menüett, Beethoven Für Elise, Mozart Adur szonáta, Beethoven Waldstein, holdfény szonáta stb.
      Hangszerről néhány szót:
      Különböző erősség különböző hangszíneket produkál. Kiváltópontos játék. Én úgy nevezem:virtuális hangtompító. Ez lehetőséget ad a repetíciós technika megvalósítására, valamint a LEGATO tökéletesítésére. Zengető ..vagy inkább rezonáns lap, ami érzékeli a rezgéseket. A hangszerek hátsó lapjára szerelik és állítólag olyan faanyagból van mint az akusztikus hangszerekben lévő. Itt a hangszóró által keltett hangokat erősíti a rezonáns lap és rezeg az egész hangszer. Vigyázni is kell a hangerővel, mert káros rezgések is fellépnek. Első próbánál ez volt számomra a legmegdöbbentőbb élmény…mármint a rezgés érzékelése. A billentyűk és a kalapácsok pontosan olyan súlyúak mint egy zongorán….(Állítólag….. ezt nem tudom bizonyítani) Az alsó billentyűk nehezebbek mind a billentyű, mind a kalapács vonatkozásában. És ami még ennél is fontosabb a súly eloszlás. A billenő pont ott van ahol egy zongorán, ezért ha beljebb kell lenyomni azt akkor sem nehezebb mint egy valódi zongorán. Egy pianínó billentésénél azért összességében nehezebb. Persze ez igaz egy zongora esetében is. Nekem volt egy régebbi KAWAI 9-es pianínóm és ott bizony ha kicsit beljebb kellett lenyomni a billentyűt, akkor nagyon nehéz volt. Az ujjaim megfájdultak bele.
      Persze ami még nagyon fontos… Zenetanulásnál ha egy diák ezen kezdi mondjuk 9-10 évesen, nem lehet tudni hogy mennyire tudja átemelni a zeneiskolai zongorára, amit tanult egy ilyen hangszeren. Azt én ki merem jelenteni hogy csodálatos hangokat lehet kihozni ezekből a hangszerekből manapság. Saját tapasztalatból mondom. Amit hiányol az ember az hogy profi művészek interpretálásával nem nagyon találunk digitális hangszerekről felvételeket, klippeket. Persze értem én hogy azért van mert a művész világ elzárkózik ezektől a hangszerektől. Hiszen a legtöbb inkább Stenway-n játszik. Mert alapvető igazság hogy előbb tudni kell játszani a hangszeren és utána lehet különbséget tenni rajtuk.
      Én mindenesetre fogok indítani egy csatornát a közeljövőben You tube-on ahol demonstrálni fogom a hangszer (KAWAI CA-97) képességeit –persze csak az én képességeim korlátain belül.

  3. Az elektromos zongora belátható időn belül nem lesz versenytársa az akusztikus hangszereknek. A billentés végtelen sokféleségét középtávon sem fogja tudni reprodukálni az elektronika. A profik nem véletlenül zárkóznak el ezektől a hangszerektől. Tapasztalatom, hogy még a legrosszabb pianínó is jobb a legkiválóbb elektromos hangszernél. Éppen most próbáltam elérni, hogy egy 130 éves bécsi hangszeren játszhassak a Yamaha elektromos zongora helyett. Csak azért választom az utóbbit, mert a zongora gyalázatos állapotban van.
    A tanulóknak nem szabadna ezeken a “hangszereken” tanulni. A zeneiskolák általában közepes minőségű hangszerein, otthoni pianínón (ha jó, persze) jobban megtanulhatják a lényeget, mint a szuper digizongorákon. Nem is beszélve százezres nyenyerékről. A pianínót, zongorát, ha megunja a gyerek, vagy már nincs ideje rá, el lehet adni, ahogy megvettük. Értékállók. Ha valaha veszek elektromos hangszert, akkor az csak éjszakai munka miatt lesz, bár mióta megjelent a Silent Piano, lehet, hogy jobban járok, ha egy használt pianínóba beszereltetek egy ilyen készüléket.
    Egy jó pianínót bőven meg lehet venni 300.000-ért, és egy nyenyere sem kerül kevesebbe.
    Az elektromos hangszerek járványszerű terjedése nagyrészt dömpingárnak és az agresszív marketingnek tudható be. A kínai akusztikus hangszerek térhódításával ez a trend meg fog állni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Hallgattál ma már jó zenét?